Älä missään nimessä sairastu tai loukkaannu vakavasti

Suoraa puhetta! -blogissani kirjoitan eri teemoista ja eräs niistä on ajatuksiani nykymaailman menosta lähinnä täällä Suomessa. Terveydenhuollon nykytila ja täysin epäonnistunut SOTE-uudistus tarvitsee kriittisiä esimerkkejä ruohonjuuritasolta ja toivoisinkin, että seuraavan tosielämän tarinan jaatte eteenpäin. Pyyntö on pieni, mutta muutoksen aikaansaamiseksi tarvitsemme tietoisuuden jakamista avoimesti yhteiskunnassa havaituista ongelmista. Pitää uskaltaa puhua!

Täysi-ikäinen poikani laittoi viestiä maanantaina aamulla 29.5.2023, että hänen vatsansa on sattunut koko yön ja hän tarvitsisi kipulääkkeitä. Tiedustelin tilannetta ja sanoin, että olen lähdössä töihin ja koukkaan sitä kautta vieden hänet TYKSin ensiapuun varmuuden vuoksi. Automatkalla poika valitteli vatsakipuaan töyssyjen kohdalla eritoten, joten vaikutti hyvin todennäköiseltä, että kyseessä on umpilisäkkeen tulehdus. Tyksissä oltiin seitsemän pintaan. Olettamus osoittautui oikeaksi sitten hyvin nopeasti verikokeiden tulosten jälkeen valkosolujen ollessa koholla ja asian varmistettua vielä ultrauksella. Umpilisäke tulehtunut ja leikkaukseen. Tähän asti siis kaikki toimi kuten pitääkin. Muutamia tunteja tähän kului, mutta umpilisäkeoperaation itsekin kokeneena Tyksissä ajattelin tämän hoituvan kuten omalla kohdallanakin aikoinaan.

Puolen päivän jälkeen poika oli ns. leikkausvalmiina eli odotteli syömättä ja juomatta leikkausta. Aikatauluksi kerrottiin, että operaatio hoidetaan keskiyöllä. Seuraavana aamuna soittettuani osastolle selvisi ettei leikkausta oltu vieläkään tehty. Kysyin mitä ihmettä?!? Vastattiin, että ehkä päivällä, riippuu muista kiireellisistä ja tärkeämmistä leikkauksista. Tähän mennessä oli siis kulunut syömättä jo n. 40h ja kivut sekä pahoinvointi yltyneet. Päivällä yhden maissa poika soitti ja sanoi, että hänet siirretään ambulanssilla Saloon leikkaukseen. Tuntia myöhemmin hän soitti uudelleen ja sanoi olevansa kovissa kivuissa leikkausasu päällä taksissa, eikä taksikuski päästä häntä ulos. Taksikuski oli lukinnut ovet, koska poikani oli kieltäytynyt maksamasta taksimatkaa vedoten hänelle maksuttomaan sairaalasiirtoon. Kuskia oli ohjeistettu Tyksissä osastolla hoitajan toimesta, että hänen tuli viedä potilas Salon sairaalaan hoitajalle ja suoraan leikkaukseen. Taksikuski halusi matkasta 25€ eikä suostunut päästämään pois autosta. Poika soitti 112:een ja sieltä sanottiin, että partio lähetetään paikalle. Tässä kuitenkin kestäisi niin liian kauan ja tämän vuoksi poika soitti minulle, että mitä nyt. Sanoin puhelimessa, että nyt vain maksat matkan vaikka ei kuuluisi ja pääset pois taksista. Poika maksoi ja taksikuski avasi oven. Kuittia ei matkasta annettu, eikä sitä tarjottu. Taksikuski ei myöskään noudattanut annettua ohjeistusta eli jätti pojan saattamatta sairaalaan sisälle ja hoitajan luokse vaan poika könkkäsi omin avuin sairaalan pääovesta sisään lyyhistyen aulaan. Aulasta hänet löydettiin puolipökerryksissä ja toimitettiin eteenpäin leikkausosastolle. Hänet leikattiin suht nopeasti ja kotiutettiin sairaalasta keskiviikkona puolen päivän jälkeen. Kaikki on siis nyt hyvin.

Taksikuskin toiminta oli järkyttävää. Heiteillepano ainakin eli asiasta tehdään rikosilmoitus. Soitin taksiyhtiöön ja sain sieltä vain taksin numeron, sekä tilausviitenumeron ja kellonajan sekä keston kyydille. Koko tapauksessa asia meni pieleen jo Tyksissä tilattaessa sairaalakuljetusta. Hoitaja ei todennäköisesti ollut riittävästi perehdytetty työhönsä ja hän tilasi KELA-taksin, vaikka hänen olisi tullut tilata sairaalan omasta järjestelmästä sairaalasiirto. Poikani olisi tarvinnut siinä tilassa siis ambulanssikyydin tai saattajan. Taksiyhtiön sivuilla mainostetaan heidän kuskiensa ammattitaitoa ja luotettavuutta. Kuskin nimeä en saanut, mutta tämä selviää ja samoin tulee selvittää onko kyseisen taksiyhtiön toiminta muidenkaan kuskien osalta luotettavaa. Tyksistä on tehty reklamaatio taksiyhtiölle ja pyydetty kirjallinen lausunto tapahtuneesta.

Kävin Tyksissä osastolla taksiepisodin jälkeen hakemassa poikani kotiavaimen ja samalla haastattelin hoitajia. Tällä hetkellä resurssipula on niin valtava, että perus umpilisäkeleikkauksiakaan ei pystytä hoitamaan ajallaan vaan potilaat joutuvat kärsimään kivuissaan pahimmillan jopa 5-6 päivää. Leikataan kuulemma vasta sitten kun on pakko eli mikäli oiret vaikuttavat siltä, että umpilisäke on puhjennut. Aivan käsittämätöntä! Eikä kuulemma heillä leikkausosastolla ole asiat niin pahasti kuin tehohoidossa. Siis hetkinen, puhumme nyt TYKSistä ja perusasioiden hoitamisesta. Ei ole riittävästi henkilökuntaa, hierarkia on vanhakantaista, johtaminen ala-arvoista ja ammattitaidotonta ym. Samaan aikaan hallitus miettii vuoden 2035 ilmastotavoitteita, kehitysapua, asumistuen leikkausta, ansiosidonnaisen leikkausta ym. täysin turhaa mikäli meillä on perus terveydenhoito näin retuperällä.

Umpilisäkeleikkaus ja sen hoito nykymallilla on kustannuksiltaan äärettömän kallista. Leikkaus on käsittääkseni hyvin nopea perusoperaatio, kestoltaan n. 30min. Nykymenolla ihmiset pumpataan täyteen kipu- ja pahoinvointilääkkeitä, ollaan osastolla pahonvoivina useita päiviä rasittaen vähäistä henkilökuntaa ja vieden osastopaikkoja turhaan. Lasku potilaalle on melkoinen, varsinkin mikäli joutuu vielä tehohoitoon kaiken tämän päälle. Potilasvahinkoilmoituksia tulee kasa päin. Eikö kaikkein järkevintä olisi hoitaa potilaat heti eli olisi leikkaussali perusoperaatiota varten.. joudutaanhan potilaat leikkaamaan joka tapauksessa. Onko yksityisellä puolella mahdollisuus tukea ja hoitaa leikkaukset kun yliopistollisen keskussairaalan resurssit eivät riitä? Herää kysymys, onko johtaminen ja organisointi tosiaan näin heikolla tasolla?!?!

Hoitajat kertoivat, että resursseja ei ole ja he tekevät sen minkä jaksavat ja pystyvät. Kiitos siitä heille. Hoitajia ei kuunnella ja he toivoivoivat, että tekisimme tästä tapauksestamme potilasvahinkoilmoituksen. TYKS on lähtenyt viemään asiaa eteenpäin ja hoitanut tähän asti asiaa täysin rehellisesti mitään peittelemättä tai väheksymättä. Kiitos siitä! Osoittaa, että ammattitaitoa löytyy, mutta vajavaiset resurssit johtavat väkisinkin virheisiin. Palaan näiden asioiden etenemiseen ja seuraamuksiin tulevissa postauksissani.

Toivoisin nyt kertomuksia ja palautetta miten te lukijat olette kokeneet nykyisen terveydenhuollon tason. Tällä hetkellä ei kenelläkään ole varaa sairastua tai loukkaantua vakavasti, koska hoidon saanti on arvoitus. Yksityiset sairaanhoitovakuutukset eivät tässä auta, sillä yksityiseltä puolelta siirretään yliopistollisiin sairaaloihin vaikeimmat tapaukset ja jos tilanne niissä on oletetun heikko, niin eihän hoitoa saa edes rahalla. SOTEsta puuttuva raha ei ole ratkaisu, eikä todellinen vaje ole sitä mitä hallitus esittää. Tämä ei korjaannu ulkomaisella työvoimalla, eikä palkankorotuksilla. Toimiva hoitosuhde sisältää empatiaa ja sosiaalista kanssakäymistä, turvallisuuden tunnetta ja vastuullista toimintaa. Tämän koko järjestelmän muuttaminen toimivaksi vaatii moraalin omaavia päättäjiä joilla ei ole kytköksiä ja jotka eivät aja vain omia etujaan.

Hetkinen. Tässähän tehtiin juuri uudistus nimeltä SOTE. Tätähän luvattiin:

Tavoitteena on:

  • – turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut hyvinvointialueella asuville,
  • – parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta,
  • – kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja,
  • – turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti,
  • – vastata ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin ja
  • hillitä kustannusten kasvua.

Ollaanko nyt saatu mitä viisaat päätäjät ovat luvanneet? Vai onko liian aikaista arvioida SOTEn toimivuutta? Toisaalta nämähän olivat vain tavoitteita. SOTE olisi pitänyt toteuttaa aivan eri tavalla eikä sitä vieläkään päättäjät suostu myöntämään.

Palataan taas.. Aurinkoisen kesän odotusta!

-Toni

Älä missään nimessä sairastu tai loukkaannu vakavasti
Tagged on:                                 

One thought on “Älä missään nimessä sairastu tai loukkaannu vakavasti

  • 3.7.2023 at 20:25
    Permalink

    Poliisi ei asiaa viennyt syyttäjälle, sillä heidän näkemyksensä mukaan kyse oli vain huonosta asiakaspalvelusta. Ei siis heitteille jättöä, heitteille panoa eikä vapauden riistoa vaikka leikkaukseen menossa ollut leikkausasuun puettu ja vahvasti lääkitty potilas lukittiin taksiin. Taksikuski oli saanut ohjeet Turussa sairaalassa: potilas vietävä Salon sairaalaan veloituksetta. Päätöksestä ei saa valittaa.

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *