Suoraa puhetta

7 pointtia, mikäli päädyt valittamaan vakuutusyhtiön päätöksestä Tamlaan työtapaturma-asiassa

Vahingonkorvauslaki 2 luku Vahingon aiheuttajan korvausvastuu 1 § ”Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.” Eli kun kyseessä on työtapaturma on työnantaja vastuussa lähtökohtaisesti. Työtapaturmavakuutuksen ottaminen ei korvausvelvollisuutta poista.

Todellinen toteutunut vuosityötulo määritellään vakuutusyhtiön toimesta suuremmaksi pienentäen ansionalemakorvausta

Tästä asiasta olen siis tapellut vakuutusyhtiön kanssa syyskuusta 2021 asti. Nyt uusimmassa päätöksessä 11/2023 vakuutusyhtiö lisäsi jälleen saamani palkan eli toteutuneiden vuositulojen päälle 9/2023 saamani palkankorotuksen. Mikäli kuukausipalkkani kerrotaan 12,5 (vuosipalkka + lomarahat) en pääse lähellekään tuota nyt määriteltyä vuosityötuloa.

Vakuutusyhtiön tekemä tutkintapyyntö asiakkaasta vs. asiakkaan tekemä tutkintapyyntö vakuutusyhtiön työntekijästä

Miten vakuutusyhtiö hoitaa tutkintapyynnön tekemisen ja miten sen käsittely etenee? Eikö sen tulisi edetä samalla kaavalla kuin asiakkaan tekemä tutkintapyyntö vakuutusyhtiön toimista? Saamani tiedon mukaan ei. Tietoni pohjautuu omiin kokemuksiini, näkemiini dokumentteihin ja mm. omaan tekemääni tutkintapyyntöön poliisille. Haluaisin todellakin

Luottamusmies vs. luottamusvaltuutettu

Tämä on asia, johon moni kommentoi tietämättään mitä sattuu. Varsinkin ammattiliitojen edustajat ovat paniikissa, mikäli lakia muutettaisiin. Vanhat ammattiliitot kokevat uhaksi, että kaikki työntekijät voisivat yhdessä (järjestäytymättömät, järjestäytyneet riippumatta ammattiliitosta) valita keskuudestaan luottamusvaltuutetun edustajakseen ajamaan koko työyhteisön asioita ja oikeuksia,

Totuudet paljastuvat vakuutusyhtiön työntekijöiden käytännöistä ja toimintatavoista, puuttuuko ammattiliitto?

Viime viikko oli menestyksekästä viestittelyä vakuutusyhtiön korvauskäsittelijän kanssa. Minullehan vaihtui käsittelijä ja olen nyt saanut jopa osaan esittämiini kysymyksiin vastauksia. Kiitos uudelle käsittelijälle. Olen käynyt myös keskustelua ammattiliiton edustajien kanssa ja avaan tässä kirjoituksessa miten tulen jatkossa asiaani viemään eteenpäin.