vakuutuslääkäri

Onko vakuutuslääkärillä (ortopedia ja traumatologia) pätevyyttä antaa kieltävä lausunto silmävammaan ja syy-yhteyteen sairauslomien sekä osa-aikaisuuden osalta?

Samalla voidaan miettiä miksi esim. Pääministeri Orpo sai lahjaksi aitiolipun supersuositun Coldplayn konserttiin Helsingin olympiastadionilla heinäkuun lopulla. OP-konsernin kutsu sisälsi tietenkin illallisen ja juomat. Koska Orpo on persaukinen hyvä äijjä Op- konsernin mielestä vai? Ja Orpohan ottaa liput vastaan hyvällä omalla tunnolla, koska… niin miksiköhän?

Missä vakuutuslääkärit työskentelevät ja pitävät vastaanottojaan?

”Tuleeko sairauskertomuksissa 15.4.2021 ja 30.9.2021 esille joitain uuttaa korvattavaa tai hylättävää?” Esim. tähän korvauskäsittelijän kysymykseen 3.11.2021 klo 11.50.34 vakuutusyhtiön oma ortopedi vastasi 3.11.2021 klo 12.00.57. Reilussa kymmenessä minuutissa siis ortopedi tutustui silmälääkärin lausuntoihin ja kokonaisuutena 2013 vuotta sattuneeseen silmätapaturmaan, sekä aiempiin lausuntoihin. ”Käytettävissä olevien tietojen, asiantuntemukseni ja omatuntoni kautta. Ei uusia korvattavia, hylätään edelleen epäselvä väsymisoireisto ja päänsäryt,” Että näin. Mutta mitä näitä spekulaatioita esittämään, koska tässä maassa ei tosiaankaan vakuutusyhtiön touhuja kukaan todellisuudessa valvo tai rangaistuksia langeta. Mutta tällaista vitsikirjaa he kunkin vahingoittuneen osalta vakuutuyhtiössä korvausmerkinnät- muistiona kirjoittelevat.

”Sairaanhoitaja Sampsa kaatui työmatkalla – katsotaan täysin työkykyiseksi, vaikka asuu vammaisten palvelutalossa ja liikkuu pyörätuolilla” Säälimätöntä, moraalitonta toimintaa joka taholta

Sampsan tapauksessa hänen koko elämänsä romahti tuona kyseisenä kohtalokkaana päivänä.  Työkyky, terveys ja toimeentulo. Normaali perhearki. Pienten lasten isä on nyt pyörätuolissa, vammaisten hoitokodissa erossa perheestään. Jokainen hänen läheisensä, työkaverinsa, ystävänsä ja sukulaisensa tietävät, että syy tähän kaikkeen on kohtalokas liukastuminen.

Kommenttini OP-Pohjolan toiminnasta työtapaturma-asiassa vakuutuslääkäri.fi sivustoon pohjauten, osa 2/3

Vakuutuslääkärin ei tarvitse olla alan asiantuntijalääkäri kommentoidakseen vamman laatua. Eli siis vakuutusyhtiön ortopedi voi antaa lausunnon esim. aivovamma- tai silmävammapotilaasta. Ortopedin ei tarvitse edes olla vakuutusyhtiössä töissä, vaan häneltä ostetaan lausunto yksityiseltä lääkäriasemalta. Vakuutuslääkärin ei tarvitse nähdä potilasta. Vakuutuslääkärin ei tarvitse antaa diagnoosia, vaan riittää että hän toteaa omantuntonsa ja kunniansa kautta ettei vamma johdu sattuneesta työtapaturmasta, syy-yhteyttä ei ole. Vakuutuslääketiede on täysin vedätystä, sillä se on vakuutusyhtiöiden sisäistä ”puolueetonta kouluttamista omille lääkäreilleen”.

7 pointtia, mikäli päädyt valittamaan vakuutusyhtiön päätöksestä Tamlaan työtapaturma-asiassa

Vahingonkorvauslaki 2 luku Vahingon aiheuttajan korvausvastuu 1 § ”Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.” Eli kun kyseessä on työtapaturma on työnantaja vastuussa lähtökohtaisesti. Työtapaturmavakuutuksen ottaminen ei korvausvelvollisuutta poista.

Todellinen toteutunut vuosityötulo määritellään vakuutusyhtiön toimesta suuremmaksi pienentäen ansionalemakorvausta

Tästä asiasta olen siis tapellut vakuutusyhtiön kanssa syyskuusta 2021 asti. Nyt uusimmassa päätöksessä 11/2023 vakuutusyhtiö lisäsi jälleen saamani palkan eli toteutuneiden vuositulojen päälle 9/2023 saamani palkankorotuksen. Mikäli kuukausipalkkani kerrotaan 12,5 (vuosipalkka + lomarahat) en pääse lähellekään tuota nyt määriteltyä vuosityötuloa.

Lukijapalautteita eri vakuutusyhtiöiden toiminnasta työtapaturma-asioissa

Olen saanut useita lukijapalautteita blogini kautta, sosiaalisesta mediasta, sekä kasvotusten liittyen vakuutusyhtiöiden työntekijöiden systemaattiseen moraalittomaan toimintaan työtapaturma-asioiden korvausprosesseissa. Palautteet siis koskevat monia eri vakuutusyhtiöitä ja kaikissa tapauksissa on havaittavissa johdonmukainen laittomuus. Miten tämä on mahdollista? Miksi vakuutusyhtiön työntekijät pystyvät toimimaan